Fondazione della Congregazione

dell'Oratorio di New York

New York (USA), 12-15 agosto 2007

Nel corso della S. Messa presieduta nella chiesa parrocchiale di Our Lady of the Sacred Heart in Tappan da Sua Em.za Rev.ma il Cardinale Edward Egan, Arcivescovo di New York, essendo concelebranti Sua Ecc.za Rev.ma mons. Alojz Tkac, Arcivescovo di Cosice (Slovacchia) e numerosi sacerdoti tra cui i Prepositi delle C.O. di Brooklyn e di Metuchen, il 15 agosto, solennità della Assunzione della B.V.M., il Procuratore Generale consegna alla nuova Congregazione di New York il Rescritto con cui la Sede Apostolica, in data 29 giugno 2007, solennità dei SS. Apostoli Pietro e Paolo, l'ha canonicamente eretta.

Nella vigilia della solennità, il Procuratore Generale ha partecipato con la Comunità Oratoriana alla S. Messa presieduta da Sua Ecc.za Rev.ma mons. Tkac nella chiesa di S. Maria Assunta in Paterson, N.J., dove ha affidato alla SS. Vergine la nuova Congregazione.

L'Oratorio di New York, dovuto all’iniziativa di P. George Torok, fondatore e direttore del Centro di apostolato multimediale “Hallel”, giunge al riconoscimento canonico dopo un cammino di dieci anni, durante i quali il Procuratore Generale ha accompagnato i passi della formazione oratoriana curando anche di mettere la Comunità in rapporto con le vicine Congregazioni di Brooklyn, N.Y. e di Metuchen, N.J. e con la stessa Confederazione Oratoriana.

Costituiscono attualmente la Congregazione, insieme a P. Torok, i PP. Vladimir Chripko, Francis Conka, Martin Kertys, impegnati in vari incarichi pastorali al servizio della Arcidiocesi di New York, la quale celebra in questo anno il II centenario della sua fondazione.

Profondamente sentita l’Omelia di Sua Eminenza che ricorda, tra l’altro, le sue visite alla Chiesa Nuova di Roma, anche quella recentissima e privata in occasione del centenario del Venerabile Cesare Baronio.

Riportiamo le parole di saluto rivolte ai presenti dal Procuratore Generale all’inizio della celebrazione:

Your Eminence Cardinal Egan,

Most Reverend Archbishop Tkac,

Reverend Monsignors and Fathers,

Esteemed Guests and Friends.

It is with joy and honor that I bring to this new Congregation of the Oratory the Apostolic Rescript by which the Holy Father Benedict XVI canonically established this Congregation. I am fully aware that this event takes place when the Archdiocese of New York, in a historic moment, celebrates the Bicentennial of its own glorious foundation.

This is the eighth Oratory established in the United States of America, after the first one was founded sixty years ago in Rock Hill, South Carolina, followed by the Oratories of Pittsburgh in Pennsylvania, Monterey in California, Pharr in Texas, Brooklyn in New York and Metuchen in New Jersey.

I most sincerely thank His Eminence, the Archbishop of New York, Cardinal Egan, for graciously accepting the Oratory of Saint Philip as part of this local church, thus confirming the initial benevolence granted it by Cardinal John O’Connor of blessed memory.

I also very much thank the Most Reverend Alojz Tkac, the Archbishop of Kosice, Slovakia, who in his admirable missionary zeal, has permitted his priests to join this Oratory.

I am sure that the Lord, in return for your pastoral generosity, will bless the Spirit-filled churches of New York in the United States and Kosice and Nitra in Slovakia.

I hope that this new Oratorian foundation in New York will contribute to the illustrious celebration of the Bicentennial and become a stable and generous apostolic presence to the people of God in New York.

I entrust this new Oratory to the loving protection and intercession of the most holy and glorious Mother of God, on whose feast it begins its journey. I commend it to the holy Apostles Peter and Paul on whose feast it received its official approval and I place it into the loving arms of our father Saint Philip and of Venerable Cardinal Cesare Baronio, the exemplary disciple and first successor of Saint Philip. This year, the entire Oratorian family is celebrating the four hundredth anniversary of the death of Venerable Cardinal Baronio, the first in a long succession of Oratorian Cardinals, including John Henry Cardinal Newman.

Last but not least, I wish to pay a loving homage to the Holy Father Benedict XVI who is sending his Apostolic blessing to all who are present at this celebration. Last September, welcoming our Oratorian family during a Pontifical audience, he exhorted us never to forget the “Rock from which we were hewn”, in other words, never to forget the legacy of Saint Philip’s  “proclamation of the Gospel in love”. Cesare Baronio used to remind us of that, with the first disciples of Saint Philip being unforgettable witnesses of that charism.

Dear Fathers of the new Oratory, please enter today in the great Family which continues to flourish in the Church since the sixteenth century and was transplanted on the American continent already in seventeenth century when it arrived at Puebla de los Angeles.

Let us now thank the Lord for the gift of the New York Congregation of the Oratory. May you be worthy of this grace and always walk in the footsteps of Saint Philip by serving the Church.

God bless you!